Klasszikus és kortárs: Életreszóló bútorok
Életre szóló bútorok
Baráti Társaságban hallottam a Kreatív Otthon érdi műhelyéről, ahol kárpitos bútorokat javítanak és újakat is gyártanak. Tulajdonosáról, ifj. Csörge Csabáról azt mondják, nála a bútor igazi szerelem, bútorai egy életre szólnak. Munkái ott vannak többek közt a Magyar Tudományos Akadémián, és a Magyar Nemzeti Galériában. Beszélgettünk családról, szakmai elhivatottságról, minőségről.
– Honnan ez a szerelem a bútorok iránt?
– Mint sokan mások én is a szüleimnek köszönhetem, hogy annyi mindent megmutattak a világból. Ok szenvedélyesen rajon¬ganak a képzőművészetekért. Kisgyerekként ott ültem és hallgattam, miről beszélgetnek a felnőttek, hogy hogyan készült a damaszkuszi acél, mi az, a svartni, vagy például az intarzia. Kiállításokra, árverésekre jártunk és engem lenyűgözött a tárgyak szépsége. A szüleim műtárgyszeretete határozta meg a nyaralások úti célját is, így nálunk elképzelhetetlen volt a vakáció, múzeumlátogatás nélkül. Azt hiszem, akkor ivódott belém a tárgyak szeretete, és ez értékrendet teremtett, igényt a minőségre. Ez egyfajta otthonról hozott örökség.
– Miért éppen bútorokat készít, és mit ért a minőség, alatt?
– Azért a bútorok, mert örömömet lelem bennük. Mindig szerettem a manuális foglalatosságokat, rajzolni, barkácsolni, készíteni valamit, a szerszámok is mindig vonzottak.
Ugyanakkor ez egy tisztességes megélhetés, megjavítani mások tönkrement bútorait, vagy új bútorokat, berendezési tárgyakat készíteni. Élvezem az önállóságból fakadó szabadságot, úgy az alkotásban, mint a munkaidőm beosztásában így többet lehetek a gyerekeimmel.
A minőség? Szívvel lélekkel kell bútort készíteni a megfelelő anyagokat használni, tisztességes munkát végezni, talán ez lehet az alap. Egy bútornál ez számomra például a funkció tökéletes kielégítését, kiváló anyagokat, hosszú élettartamot jelent. Anyag és forma olyan harmóniáját, amit nem mos el az idő.
– Tehát egy bútor legyen esztétikus, praktikus és időtálló?
– A klasszikus értékekben hiszek az élet minden területén. Még ha ilyen rohanó, túlfogyasztó időket írunk is. Nekem fontos az állandóság, fontos a család. Nem szeretem az eldobható dolgokat, és úgy gondolom, hogy ez meglátszik a bútoraimon is. Tervezéskor kerülöm a szélsőséges, kirívó, éppen divatos formákat. Általában nyugodt, tiszta vonalakban gondolkodom, mert azt szeretnem, hogy a vásárlóim húsz év elmúltával is szépnek lássák a bútorukat.
– Mesélne nekünk a gyártás, javítás munkafolyamatairól, arról, hogy milyen anyagokkal dolgozik?
– Régi bútorok javításakor igyekszünk eredeti, koruknak megfelelő anyagokat használni, és az akkori technikákat alkalmazni. Kárpitos bútorok esetében ilyen anyagok például az afrik, a vatta, a farészek fényezésénél a politúr. Sokszor viszont lehetőség van modernebb anyagok beépítésére, ezek hosszabb élettartamot, nagyobb üléskomfortot biztosítanak, megnövelik a bútor használati értékét.
Sokféle típusú, funkciójú, stílusú bútor készül nálunk és akkor még nem is beszeltem az olyan lakásdíszítő elemekről, amelyeket már inkább a belsőépítészethez szoktak sorolni. Munkáinkat a megrendelők egyedi igényei teszik még színesebbé. Használunk textilt, fát, fémet, üveget.
Neobarokk fotel felújítási fázisai és a végeredmény
– Van aki a korszerű, modem bútorokra esküszik, míg mások szerint a régiek időt állóbbak.
– Minden korban készültek kiváló, és fogalmazzuk így, nem túl igényes bútorok. A köztudatban „modern” bútorokként ismert, döntően a XIX. század végétől napjainkig készülő bútorok már az ipari tömegtermelés eredményei, mindinkább háttérbe szorították a kézi munkát. Az iparosodás vitathatatlan érdeme a tömegtermelésből fakadó olcsó előállítás. Mindazonáltal ma minden technikai feltétel adott a kiváló minőség eléréséhez. Szerintem ma a korszerű technológiák és a kézi munka ötvözéséből születnek a legértékesebb darabok. A mi bútoraink érdi telephelyünkön megtekinthetőek, kipróbálhatóak. Előzetes bejelentkezés urán szívesen látjuk az érdeklődőket.
B.G. – Kalsszikus és kortárs